Forbrukerne krever endring

Forbrukerne styrer mer og mer, men er uforutsigbare.

Jennifer Shike skriver i en artikkel på dairyherd.com at forbrukerne har to hoder. Den ene dagen skal det være matvarer som er lokale, økologiske og produsert med høy dyrevelferd. Neste uke går den samme forbrukeren i den samme butikken og velger varer som er billige. Utfordringen er at forbrukerne t Shive kaller "two-headed" forbruker ikke opptrer på samme måten hele tiden og det gir overraskelser for både næringsmiddelindustrien, butikkene og bonden. Ett eksempel er at "big" plutselig er "bad". - Før var det å være stor noe positivt. Du fikke kredibilitet ved å være assosiert med en stor merkevare, men slik er det ikek lenger, sier Aidan Connolly som er president  AgriTech Capital. 

En stor global spørreundersøkelse (Cargill`s survey) konkluderer med at forbrukerne først og fremst ønsker at bøndene skal være bærekraftige. Mens det tidligere var ord som trygg, sunn og lokal som kom opp på toppen av listen i slike spørreundersøkelser er det nå bærekraft som er på topp.  Dagens forbrukere stiller tøffere spørsmål og vil vite hvordan maten er produsert.

Les mer på dairyherd.com