HELSE/FRUKTBARHET/DYREVELFERD

Geno Inspiria

Selger vi genetikk eller selger vi melk?

For oss som genetikkselskap står det helt sentralt at alt vi gjør innenfor avl, forskning og utvikling skal komme produsenten til gode i form av økte verdier i fjøset, og dernest at råvaren fra fjøs til meieri og videre bearbeiding treffer på de behov og trender som ligger i sluttmarkedet.

Kristin Malonæs

Administrerende direktør i Geno

Derfor er dialogen vi har med dere produsenter og meieriene om melkemengde, -kvalitet og innhold i melka veldig viktig når vi videreutvikler våre avlsmål på Norsk Rødt Fe.

Høy etterspørsel etter melk også i årene fremover

Foto: Tine Mediebank

Påstanden i overskriften kommer fra et seminar i regi av Norsk Melkeråvare i mars i år. De siste to årene har etterspørselen etter meieriprodukter i Norge hatt en betydelig vekst. I 2024 økte forbruket av norsk ost med 5,8 prosent, mens cottage cheese opplevde en imponerende økning på 40 prosent. Drikkemelk, spesielt helmelk og smaksatt melk, har også sett en økning. Denne utviklingen er et resultat av flere trender og drivere som har påvirket forbrukernes valg, i tillegg til meierienes gode evne til å drive produktutvikling og markedsføring.

Melken treffer på økt helsebevissthet i befolkningen

En av de mest fremtredende trendene er økt helsebevissthet. Mange nordmenn er mer opptatt av sunnhet, ernæring og helse, og velger derfor meieriprodukter som cottage cheese og yoghurt som en del av et sunt kosthold. Forbrukerne er også mer opptatt av at maten skal være så lite prosessert som mulig. Bakgrunnen for det er frykten for at ultraprosessert mat kan gi negative helseeffekter. Etterspørselen etter helmelk har derfor økt som følge av en oppfatning om at helmelk er sunnere i denne konteksten.

Ønsker det norskproduserte og trygge i en urolig verden

I en urolig verden søker også forbrukerne til det lokale, nære og kjente. Flere er blitt bevisst på at det er viktig å velge norskproduserte varer. Forbrukerne blir også stadig mer bevisste på miljø og dyrevelferd, og dette reflekteres i deres valg av produkter. Norsk matproduksjon oppfattes av forbruker som bærekraftig i form av at dyra har det godt og er friske. Dyr på beite er også viktig for denne oppfatningen.

Rask respons hos produsentene på økte melkevolum

Dere som produsenter har respondert umiddelbart på markedsbehovet og melkeleveransene øker måned for måned. Det er gledelig for vår evne til å være selvforsynt og viktig for lønnsomhet og fremtidstro i næringa. Meieriprodukter forventes å få en større vekst enn øvrige dagligvareprodukter fremover. Trenden vi har sett de siste årene med økt etterspørsel etter meieriprodukter forventes dermed å fortsette. For alle oss som er leverandører i verdikjeden for meieriprodukter er dette svært gledelig. Slik sett så selger også Geno melk.