Forskjellig

Tine

Redigert av
Unni P. Christensen

Husk å søke støtte til klimarådgiving før 15. oktober

Rød og hvit ku på beite.

Foto: Torstein Kiserud

Det er mulig å søke om støtte til klimarådgivning gjennom Regionalt Miljøprogram (RMP). Fristen er 15. oktober, så husk å søke i tide.

Med klimarådgiving menes rådgivning som tar for seg en helhetlig gjennomgang av utslipp og opptak av klimagasser på gården med sikte på å gjennomføre klimatiltak. Behov for klimatilpasning skal også inngå i rådgivningen. Rådgiverne som utfører klimarådgivning skal være godkjent av Landbruksdirektoratet, i dag er det kun rådgivere fra NLR og TINE som har gjennomgått klimakurs som er godkjente.

Tilskuddssatser

Satsene for RMP-tilskuddet er kr 8 000,- for helhetlig rådgiving melk og grovfôr, det vil si NLR-rådgiver og TINE-rådgiver i fellesskap. Dersom bonden har en forenklet rådgiving med en rådgiver er tilskuddet kr 6 000,-.

Tiltaksplan må legges ved

Formålet med tilskuddet er å få rådgiving om gårdens klimaavtrykk og behovet for klimatilpasning. Tilskuddet skal stimulere til kunnskapsoppbygging om klimagassutslipp, karbonbinding og klimatilpasning, med sikte på å få gjennomført klimatiltak i jordbruksproduksjonen på sitt foretak.

Et vilkår for å søke om tilskudd er at det utarbeides en tiltaksplan som legges ved søknaden. Tiltaksplanen utarbeides i samarbeid mellom bonde og rådgiver. Tiltakene som foreslås i planen skal bidra til å redusere utslippene av klimagasser på gården. Tiltakene vil også være gode agronomiske tiltak som også er bra for økonomien.

Styrket rådgivning og støtte i melkekvalitet og produksjonsforhold

Melkekvalitet er avgjørende for både produktkvalitet, konkurransekraft og økonomi til bonden. Derfor har rådgiverteamet for melkekvalitet og produksjonsforhold i Norsk melkeråvare blitt spesialisert og styrket. De kan støtte melkeprodusenter med å løse utfordringer og forebygge avvik.

Det er mange faktorer som påvirker melkekvaliteten, som fôring, hygiene, melkeutstyr, smittepress og dyrehelse. Noen ganger kan det oppstå uforutsette situasjoner som krever rask handling og støtte. Da er det viktig å komme i kontakt med en rådgiver som kan komme på besøk for å vurdere situasjonen og gi råd om tiltak.

Tidligere kunne melkeprodusentene ringe medlemstelefonen innvalg 4 - melkekvalitet og få råd over telefon. – Vår erfaring er at raskeste vei til stabilisering av melkekvalitet ved en uforutsett utfordring, er at rådgiver kan bistå på stedet. Ikke alle forhold og årsaker lar seg analysere eller diagnostisere over telefon. Raske og effektive tiltak har stor betydning dersom avvik oppstår, sier Eivind Kjuus, direktør melkeomsetning i Norsk melkeråvare.

Norsk melkeråvare ønsker derfor at melkeprodusenter som har behov for rådgivning om melkekvalitet og produksjonsforhold, tar direkte kontakt med sin rådgiver. Dette vil bidra til rask og effektiv støtte, og unngå unødvendig ventetid eller misforståelser. Rådgiverne har god kompetanse og erfaring innen melkekvalitet, og kan også samarbeide med andre fagpersoner som veterinær, fôrrådgiver eller melkeutstyrsleverandør ved behov.

Slår sammen innvalg avregning og melkekvalitet

Dersom du ikke vet hvem som er din rådgiver for melkekvalitet og produksjonsforhold, kan du kontakte TINE på medlemstelefon 51 37 15 00, tastevalg 1 - medlemssenter, eller 2 - avregning og melkekvalitet. Tidligere hadde melkekvalitet sitt eget innvalg, men er nå slått sammen med innvalg 2 – avregning.

Bestilling av fjøskort er flyttet til genos nettside

Fjøskort bestiller du nå på Genos nettside ved å logge deg inn på "Min side. Under "Min profil" kan du endre bestillingsmåned, antall sett eller avbestille, dersom du ønsker det.

Applikasjonene på medlem.tine.no overtas av Mimiro, og dermed må fjøskortbestillingen uansett flyttes og bygges opp på nytt. Da er det naturlig at verktøy som er knyttet til Geno legges over deres digitale flater. Datagrunnlaget er også flyttet. Det betyr at du ikke trenger å legge inn bestilling av fjøskort på nytt. Ønsker du ikke å endre på noe? Da trenger du heller ikke å gjøre noe.

Dersom du ønsker å gjøre endringer, logger du deg inn på Min side på TINEs medlemssider og klikker på "Min profil". Husk å klikk på oppdater når du har gjort en endring.