Organisasjon
NRF utenfor norge

Fra problemløser til gullprodukt

Det satses stort i Geno Global, med egne selskaper i Polen og USA. Vi har tatt en prat med daglig leder i Geno Global, Kate Stai, for å ta tempen på markedene utenfor Norge.

Oda Christensen

Leder for markedsføring og kommunikasjon i Geno

Krysning av NRF og Holstein i en besetning i Storbritannia.

Foto: Genus ABS

Norsk Rødt Fe (NRF) har vært i det internasjonale markedet i over 20 år. Det har vært både opp- og nedturer.

På 90-tallet ble det tydelig at sædsalget hadde nådd en topp her hjemme i Norge. Med et godt produkt som gir bedre og bedre tilslag blir det også mindre behov for doser. Fokuset på eksport var viktig for Geno og Genos eiere. I 1990 var de hovedprioriterte områdene Australia, Storbritannia, Sovjetunionen, Færøyene og Portugal. I 2014 og 2015 var NRF den mest solgte røde rasen i verden.

Utfordrende etter covid

Etter covid har det vært noen utfordrende år, ikke bare for Geno Global, men for hele storfenæringa. Men nå settes det nye seil og klare mål, og Kate Stai er tydelig;

- Vi har aldri hatt så konkurransedyktig genetikk som i dag, og nå har vi data som beviser det, sier Kate. Hun og hennes globale team jobber hver dag for å nå de målene som er satt.

For det er mange stemmer der ute i markedet, og det er kamp om plassene.

- Vår hovedutfordring er å bli hørt, og sørge for at salgsteamet på bakken er like lidenskapelig opptatt av NRF som oss, sier Kate entusiastisk.

Forskjellen før og nå

Hva er de store forskjellene fra 90-tallet og fram til i dag?

- Melkebransjen er internasjonalt stort sett den samme som den har vært over flere år, både med gode år og dårlige år. Det store flertallet av gårdene i våre nøkkelmarkeder i Europa, Amerika og Oseania globalt er fortsatt familieeid og -drevet. Det er store konglomerater i mange markeder, og en rekke vertikalt integrerte gårder, som vi ser hovedsakelig tilknyttet kommersiell meieriindustri i Kina. Unntaket nå er at myndighetene setter søkelys på bærekraft og behovet for å redusere karbonfotavtrykk og miljøpåvirkning. En problemstilling som vil har en stor innvirkning på storfeproduksjonen, og da særlig melkeprodusentene, forklarer Kate, og mener at med dette bakteppet er NRF perfekt posisjonert for framtidens melkeproduksjon.

Hva gjør geno annerledes nå?

- Ytelse er en av, om ikke den viktigste, driveren for globale melkebønder. NRF har alltid vært kjent for sine fruktbarhets- og helseegenskaper, men har ikke vært konkurransedyktig på produksjon sammenlignet med andre raser, spesielt Holstein, forklarer Kate.

Fra problemløser til gullproduktet

Daglig leder i Geno Global, Kate Stai.

Foto: Turi Nordengen

Internasjonalt har NRF i stor grad blitt solgt inn som en problemløser på problemkyr som ikke blir drektige eller har helseproblemer. Dette er kyr som ofte er blant de genetisk dårligste kyrne i besetningen. Disse kyrne blir deretter sammenlignet med de genetisk beste kyrne i besetningen. Naturlig nok data basert på en slik sammenligning vise dårlige resultater.

- Tidligere har vi vært tydelige på at når holstein-bønder starter med NRF i sin besetning, må de forvente at produksjonen går ned. For mange bønder utelukker dette NRF som et alternativ umiddelbart. Det de overser er at de gjennom reduserte tomdager og bedre helsestatus kan forbedre bunnlinjen selv om produksjonen går litt ned, forteller Kate. Hun og Global-teamet er tett på sine kunder og har daglig dialog med de internasjonale markedene og tar pulsen på endringen som nå skjer.

- Gjennom et tydelig og fokusert avlsmål, og dedikerte Geno-eiere, har vi sett en enorm forbedring i melkeproduksjonen på NRF. Vi ser dette på kg melk, fett og protein. Nylig analyserte vi et betydelig datasett fra USA der vi sammenlignet NRF-krysninger med topp renraset Holstein i en stor besetning. Våre funn viser at krysningene produserte på nivå med renraset Holstein, sier en stolt daglig leder.

- Det vi har funnet i datasettet fra USA er at denne besetningen hadde vært veldig selektiv på NRF-oksene, og valgte kun de med høy produksjonsindeks. Dette beviser at ved å velge NRF-okser med høye avlsverdier for melk, kan vi konkurrere med renraset Holstein.

Kate forteller videre om resultatene fra besetningen i USA, hvor tallene er hentet fra en periode på 15 år. – Datasettet viser at det opprettholdes et likt produksjonsnivå, melketørrstoffet øker samtidig som en oppnår de andre fordelene med den norske røde rasen – 17 færre tomdager og forbedret kalveoverlevelse for å nevne noe. Dette er det som klart driver veksten vi nå opplever i USA, sier daglig leder i Geno Global.

Relasjoner er viktig

Selv om det er NRF-kua som er viktigst, har Geno Global også investert i noe som er helt essensielt for å fremme salget i de globale markedene.

- Den viktigste investeringen vi har gjort er i mennesker. Vår virksomhet er veldig relasjonell, og salget skjer fortsatt gjennom en til en-samtale der en rådgiver besøker gården, ser på dyrene sammen med bonden og legger en plan for å bidra til å nå bondens mål. Å være til stede i våre utvalgte markeder er dyd av nødvendighet hvis vi skal vinne kunder og sikre at vi oppfyller deres forventninger, forklarer Kate. Geno Global holder salgskurs for alle salgsteam som selger Norsk Rødt Fe i de internasjonale markedene, og holder dem kontinuerlig informert om alt som skjer med NRF og resultatene. Produsenthistoriene er de aller viktigste. Bonde lytter til bonde, og det er resultatene som hver produsent kan forteller om som kan bevise for andre produsenter hva som kan være gode produkt.

Møter med produsentene

NRF x Holstein. Dette er en krysning etter NR 10795 Hoøen og Holstein. Her er hun i sin tredje laktasjon med 10 381 kg melk (305 dager).

Foto: Els Korsten

- For meg er den beste delen av jobben å besøke bønder som opplever reelle, positive resultater når de bruker genetikken vår, forteller Kate. - Tidligere i år besøkte jeg en gård med 450 kuer i Nord-Irland som startet krysning med NRF i 2018. Det året hadde produsenten nylig overtatt etter faren sin, og gårdsdriften var ikke på stell. Kalvedødeligheten var på et rekordhøyt nivå, veterinæren deres var konstant i fjøset for å finne årsaker og de måtte stadig kjøpe inn kviger. Kona hans fortalte meg at de kom hjem fra et bryllup en natt og fant fire nyfødte kalver. De måtte bli i fjøset til neste dag for å være sikker på at de alle overlevde til morgenen.

Han var desperat. Så hørte han om NRF. Han undersøkte, i tillegg til at han besøkte gårder rundt seg som hadde suksess med genetikken vår, og hadde mange samtaler med avlsrådgiveren sin om hva han skulle gjøre. Produsenten bestemte seg for å gå all-in, og sier at med NRF er det en helt annen flokk å styre, forteller Kate. Nå er ikke genetikken det eneste de forbedret på gården i Nord-Irland. Det ble også satt mye fokus på management, men genetikk er en permanent og kumulativ beslutning som enten har en negativ eller positiv effekt på besetningen.

- Da jeg spurte denne bonden hva han ønsket å forbedre nå, sa han bare å opprettholde flokken som den er – han er fornøyd. Det er potensialet til genetikken vår, og det som virkelig driver det globale teamet hver dag til å vise frem den virkelige effekten genetikk vår kan ha på et dyr, en bonde og samfunnet rundt dem, avslutter en stolt Kate Stai, som ser frem til enda flere slike historier verden over.