Intervjuer/Reportasje

Med kurs for eliten?

For å bli avlsokse for NRF og Geno, må kalven passere et nåløye. Bare den genetikken som tjener markedet aller best, blir valgt ut og kommer fellesskapet til del. Bli med å følg to oksekalver fra utvelgelsen. Passerer de nåløyet?

Anne Hege Hunskaar Tajet

Veterinær/kursansvarlig i Geno

Fra oppdretter til karantenestasjon

Anne Birgitte og Riis-Johansen laster Riison på Geno-bilen.

Vi følger de to eliteoksehåpene, Riison og Laupen (del 1 sto i Buskap 1/2024 – se buskap. no). Riison har genetikk som passer flere globalmarked, mens Laupen først er tiltenkt en plass i det nasjonale avlsarbeidet. Begge er mer enn gode nok i forhold til krava som stilles, men selv om avlsverdiene er gode, er det en forutsetning for salg til Geno at de er friske og fine. Begge disse kalvene er trivelige, og dermed har de tatt ett steg videre mot eliten. Det er gitt klarsignal for henting!

Høytidelig

Det formelle er i orden! Oppdretter Anne Birgitte og sjåfør Tore Andre.

Eldar Kleiva og Tore Andre Torjul Dypbukt med Laupen.

Hentedagen er nesten litt høytidelig, for å levere kalv til Geno er ikke hverdagskost! Oppdretter Anne Birgitte forteller at Riison stadig har fått litt ekstra klapp og oppmerksomhet og er en skikkelig go’kalv. Det merkes godt når den skal ut av fjøset og leies inn på bilen, og det blir en fordel ved all seinere håndtering. Laupen er også rolig og fin når Eldar Kleiva setter grime på og tar den med ut i gårdstunet. Smittevern er viktig, så Geno-sjåførene går aldri inn i fjøset.

Kalver hentes 3 – 5 måneder gamle

Kalvene kjøpes inn og hentes hos oppdretter når de er 3 – 5 måneder gamle, og begge kalvene våre er nå klare. Det er Tore Andre Torjul Dypbukt som kommer med Geno-bilen for å hente disse to, men han er ikke alene om transportjobben. Han og kollega Erik Skogli har mange timer og kilometer bak rattet med verdifull last! Begge kjører 40-50 000 km hvert år og henter til sammen 150 oksekalver og 130 kvigekalver. Da er det nødvendig med en god bil, både for sjåfør og for firbeinte passasjerer!

Tore Andre kjører en Peugeot Boxer hestetransport, mens Erik er å se bak rattet i en Mercedes Sprinter som er tilpassa til dyretransport. Begge bilene har oppvarming og godt med strø og fôr for å gjøre transporten mest mulig komfortabel for dyra. Etter avlessing, gjøres bilene grundig reine før neste tur.

Effektiviserer inntransporten mest mulig

God logistikk er nødvendig for å hente kalver til rett tid uten unødig tidsbruk og reisevei. Sjåførene prøver å få med ca. fire kalver pr. tur for å effektivisere inntransporten mest mulig. Det må tas hensyn til fødselstidspunkt, gårdens plassering på kartet og transporttid. Det er et krav at kalvene skal være på karantenestasjonen innen 30 timer etter avreise. Tar det lenger tid, må de ha et hviledøgn på veien. De kalvene som kommer lengst nordfra, fraktes av et transportbyrå. Det kan bli temmelig lange arbeidsdager innimellom, og sjåførene har en turnusordning som varierer mellom dyretransport og fjøsstell. Avlsinteresse er uunngåelig med en sånn jobb, og sjåførene følger både enkeltokser og generasjoner tett på.

Vi følger kalvene videre

Selv om kalvene nå er kjørt ut av tunet og til karantenestasjonen, vil nok oppdretterne også følge kalven med stor interesse framover. Og vi er flere, ikke sant? I neste nummer blir vi med kalvene inn på karantenestasjonen på Sletten i Lillehammer.