Organisasjon

God deltakelse på årets høstmøter

Årets høstmøter er gjennomført, og de foregikk på Teams også i år. 81 prosent av de tillitsvalgte deltok, og vi er fornøyde med engasjerte møter rundt om i landet.

Tekst og foto:
Agnete Børresen

Organisasjonskonsulent i Geno

Administerende direktør Kristin Malonæs og leder kunde og medlemstjenester Hans Storlien, var godt fornøyde med at så mange av de tillitsvalgte deltok på årets høstmøter.

De digitale høstmøtene hadde større oppmøte i år, noe vi er veldig fornøyde med. For Geno er dette en viktig møteplass for å diskutere aktuelle saker med de tillitsvalgte, og for å få innspill til sakene som jobbes med. Vi håper også det er en viktig møteplass for dem som er tillitsvalgt, hvor de føler at de kan være med å påvirke ting som foregår, og en arena for å ta opp problemstillinger de enten har fått eller ønsker å spille inn selv.

Norsk og internasjonalt marked

Geno presenterte som vanlig om status for organisasjonen, økonomi og seminsalg. Salget i det norske markedet er over forventning, som fører til gode tall for Geno. Det var utfordrende økonomi i vår internasjonale virksomhet, som preget denne delen av møtet. Budsjettet for salg internasjonalt for året har ikke slått til, og det er et betydelig mindre salg ute enn planlagt. Dette betyr mindre salg fra Geno til Geno Global, og det påvirker ikke minst vår produksjon av REDX. Situasjonen fører til organisasjonsendringer i vår produksjon for å tilpasse oss.

Valg

Valgkomiteen hadde som vanlig sin gjennomgang av de tillitsvalgte som er på valg av både årsmøteutsendinger og i årsmøtet i 2024. Tines medlemssjefer orienterte også i møtene om Geno-kontakten og produsentlaget.

Verdien av NRF

Avlsfokuset i årets høstmøter handlet om kampanjen Geno for tiden har om «Verdien av NRF». Håvard Tajet og Anne Guro Larsgard bidro fra FUI (avlsavdelingen), med å fortelle om historisk høy avlsframgang, og verdien av et indekspoeng. De har regnet seg fram til at et indekspoeng i avlsverdi er verdt 200 kr. De fortalte videre om hva dette betyr for egen besetning, og hvordan denne informasjonen kan brukes i avlsstrategiske valg i egen besetning. Dette temaet kan man lese mer om på Genos nettsider og på side 8, 16, 22 og 44 her i Buskap, og det vil være tema for markedsukene som avholdes over hele landet gjennom høsten 2023 og våren 2024.

Geno og Tyr – tettere samarbeid

Et annet viktig tema som ble tatt opp i årets høstmøter, er prosessen som foregår på administrasjonsnivå for tiden, med samtaler om tettere samarbeid mellom Geno og Tyr. Det blir stadig mer krevende tider økonomisk i vår bransje, og man ser store endringer internasjonalt med større press, og flere sammenslåinger. Dette påvirker også oss i Norge, og det krever at vi må tenke nytt for å tilpasse oss situasjonen. Økonomi er et svært viktig element som blir avgjørende i diskusjonene. Målet med hele prosessen er å dekke storfebondens behov, da med tanke på avlsarbeidet, medlemsorganisering, samt rammevilkår. Det er snakk om to modeller i dagens diskusjoner: «Tyr og Geno slår sammen sine virksomheter», eller «Geno tar over avlsarbeidet på kjøttfe fra Tyr». Dette blir spennende diskusjoner framover, og vi tar med oss alle innspill fra høstmøtene inn i prosessen.

Strategi Geno

Geno er samtidig i en strategiprosess for årene 2025-2027. Det er tegnet en kontur av et nytt strategihus for denne perioden, og innspillene fra møtene tas med i arbeidet fram mot ferdigstilling. Tre viktige temaer for kommende periode vil være «lønnsom vekst i Geno», «smarte Geno» og «partnerskap».

Geno takker for alle innspill i alle saker og under åpen post. Det var engasjerte tillitsvalgte i alle møter, med viktige kommentarer vi tar med oss videre. I alle møter ble viktigheten av fysiske møter tatt opp, og dette er noe vi tar med oss i budsjettprosessen vi nå er inne i.