Bondens nærmeste
Geno har i 2019 jobbet med å bli mer kundeorientert, og har intervjuet både produsenter og inseminører.
Geno har arbeidet med å bli mer kundeorientert for å kunne se behovene til kunden. Vi startet året med å intervjue produsenter, og her kom det ikke uventet fram at det var inseminøren som var bondens nærmeste.
Det som produsentene så som noe av de viktigste er at det må være samsvar med de oksene som står i avlsplanen og de som er i dunken til inseminøren.
Intervjuer med inseminører
Høsten 2019 var vi ute igjen, og nå var det bondens nærmeste vi skulle intervjue. Det vil si inseminører, som er veterinærer og seminteknikere. Vi valgte også å ta med avlsrådgivere siden de også er ute hos produsentene.
Samsvar avlsplan og dunk
Resultatet fra intervjuene viste at de største ønskene både hos produsent, inseminør og avlsrådgiver var:
Godt samsvar mellom avlsplan og innhold i dunken.
God oversikt over hva inseminøren har i dunken
Nok og riktig sæd
Oversiktlig. Lett for inseminøren å se hva han har i dunken.
Går videre med flere prosjekt:
Gi meg det som står på avlsplanen
Her utarbeides prognoser som ut fra avlsplan teller opp antall førstevalg per okse og beholder fram til nytt eliteokseutvalg kommer. Voss, Verdal, Tynset og Bremanger/Stadt er områdene som deltar i prøveprosjektet. Det vil aldri bli helt 100 prosent, men målet er at det skal bli betydelig bedre enn det er i dag.Gi oversikt over innholdet i min /inseminørens beholder
Målet er at både kunde og inseminør på en enkel måte skal se hva som er i dunken. Dette har blitt enda viktigere med nye Geno avlsplan, som gir oversikt over hvilke okser som har produsert kjønnsseparert sæd og SpermVital-sæd. Du vil da kunne skreddersy avlsplan ved å ekskludere okser og/eller sædtyper som inseminøren ikke har i dunken.